ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Poradenské a konzultační služby pro všechny žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy zajišťuje školní poradenské pracoviště (ŠPP). Poradenské služby podléhají platné legislativě (Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., vyhlášky č. 103/2014 Sb. a vyhlášky 197/2016 Sb. ze dne 2. 6. 2016).
Školní poradenské pracoviště je tvořeno pozicemi:
I. PŘEHLED PORADENSKÝCH SLUŽEB ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
- navrhuje další péči o tyto žáky
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách práce s nadanými žáky
- informuje rodiče a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství, o možnostech využití odborných služeb – školních i mimoškolních
- poskytování informací o činnosti školských a poradenských zařízeních v regionu
- sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky
- vedení písemných záznamů činností výchovného poradce
- spolupráce s třídními učiteli při řešení problémové docházky žáků
- TU hlásí výchovné poradkyni žáky, u kterých má podezření na záškoláctví (žák s vysokým počtem omluvených hodin za krátkou dobu a žák s neomluvenými hodinami)
- příprava podkladů pro jednání s rodiči včetně doporučení (ve spolupráci s TU)
- svolávání výchovných komisí s rodiči žáků s problémovou docházkou, aktivní účast při těchto jednáních
- spolupráce s orgány státní správy a samosprávy, orgány sociální péče aj.
- zajištění dalších úkolů dle pokynů ředitele školy
- úzká spolupráce se školním metodikem prevence
- sledování změn v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství
- zajišťování a předávání odborných informací ostatním pedagogickým pracovníkům školy
- vedení a aktualizování kontaktů na instituce v oblasti primární prevence
- tvorba a aktualizace školní nástěnky
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování
- poskytování poradenských služeb žákům a rodičům, zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště
- tvorba a realizace preventivního programu školy
- koordinace a účast na aktivitách školy zaměřených na primární prevenci sociálně patologických jevů
- metodické vedení pedagogů v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- spolupráce s výchovnými poradci školy, se školním speciálním pedagogem, s vedením školy, třídními učiteli a ostatními pedagogy
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, s okresním metodikem prevence a s odbornými pracovišti
- spolupráce se střediskem výchovné péče, odbornými lékaři, krizovým centrem, Policií ČR, OSPOD aj.
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů
- získávání nových odborných informací a zkušeností – semináře a schůzky školních metodiků prevence
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- aktivní účast na výchovných komisích u žáků, u kterých je důvodné podezření na sociálně patologický vývoj
- vedení písemných záznamů o činnosti ŠMP
- zajištění dalších úkolů dle pokynů ředitele školy
- vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělání vyžaduje zvláštní pozornost
- navrhování na vyšetření žáků v PPP nebo SPC
- zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb
- příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav
- provádění/zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních buď s jedním žákem, nebo se skupinou žáků
- speciálně pedagogické poradenství a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách integrace, individuálně vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory
- koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
- metodická podpora pro učitele při tvorbě školního vzdělávacího programu.
- vedení písemných záznamů činností speciálního pedagoga
- metodické vedení a koordinace asistentů pedagoga ve škole
- evidence integrovaných žáků, kontrola následných vyšetření, shromažďování odborných zpráv o žácích v poradenské péči
- sledování platnosti vyšetření, včasné upozornění TU na vypršení platnosti žákova vyšetření
- zajištění dalších úkolů dle pokynů ředitele školy
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- sledování změn v právních předpisech týkajících se problematiky speciální pedagogiky
Škola v oblasti psychologické a speciálně pedagogické diagnostice spolupracuje s PPP (pedagogicko-psychologickou poradnou) a střediskem výchovné péče.
UA poradce
působnosti:
II. Plán práce školního poradenského pracoviště
Činnost ŠPP bude zaměřena na koordinaci obsahu a organizaci poskytování poradenské podpory žákům a metodické podpory pedagogů. Poskytování, sledování a vyhodnocování zvolených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem působení ŠPP je nadále zkvalitňovat klima školy, pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu preventivní činnosti. Sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření.
Poskytovat metodickou podporu při aplikaci speciálně pedagogických aspektů vzdělávání při běžné výuce. Zabezpečit koordinaci služeb poskytovaných jinými resorty a nestátními subjekty.
Sledování a vyhodnocování prevence školní neúspěšnosti, zajištění včasné intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů. Budeme průběžně vyhodnocovat účinnost preventivních programů.
Předcházet všem formám rizikového chování včetně forem šikaně a diskriminaci.
Zajistit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími potřebami.
Zajistit podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, dále podporu vzdělání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami.
Zajistit speciálně pedagogickou intervenci žákům přímo ve škole, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci. Zajistit kariérové poradenství.
Činnost ŠPP bude vycházet z potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich zákonných zástupců a pedagogů, které jsme byly schopni odhalit a analyzovat v průběhu uplynulého působení školního poradenského pracoviště na naší škole.
Rovněž se budeme intenzivně věnovat posílení primární preventivní činnosti v oblasti rizikového chování. Dále budeme soustavně pracovat na vytvoření podmínek pro včasné odhalování problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociální vývoji žáků a cíleně zapojovat do této činnosti především třídní, ale i ostatní učitele.
.
Pravidelné schůzky ŠPP
- termín schůzek bude upřesněn
- na těchto schůzkách může být přítomen i zástupce vedení školy
Mgr. Monika Cintlová
ředitelka školy
Přílohy:
Postupy řešení krizových situací ve škole v oblasti rizikového chování
Postup pro třídního učitele k prevenci při řešení výchovných problémů žáků.
Postup pro řešení a prevence školní neúspěšnosti.
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 2024/2025
(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.
(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
(3) Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
(4) Pedagogičtí pracovníci uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
(5) Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností