VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ JÍDELNY
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení Vnitřní řád školní jídelny.
Vnitřní řád školní jídelny upravuje:
a) podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole nebo školském zařízení,
b) provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení,
c) podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí,
d) podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů.
Vedoucí jídelny prokazatelně seznámí zákonné zástupce s Vnitřním řádem školní jídelny při přihlašování ke stravování.
1) Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole nebo školském zařízení
Práva žáků a zákonných zástupců
- každý žák má právo se přihlásit ke stravování
- má právo vybrat si den, kdy se chce stravovat (pravidelný výběr, celotýdenní výběr, nepravidelný výběr)
- má právo vybrat si dle svého uvážení místo k sezení, pokud to situace dovolí
- má možnost výběru nápojů
- žák má právo na výdej všech chodů oběda dle jídelního lístku
- školní jídelna respektuje zdravotní obtíže žáků
- má právo se stravovat po celou dobu výdeje obědů
- má právo konzumovat oběd v hygienicky nezávadném, bezpečném a příjemném prostředí
- má právo první den neplánované nepřítomnosti na vyzvednutí oběda do jídlonosiče (výdej 11.00 -12.00 hod.)
- má právo odhlásit oběd (telefonicky, elektronicky, osobně) nejpozději do 7:00 hodin daného dne
- každý žák má právo požádat pedagoga konajícího dohled o pomoc
- stejně tak může požádat o pomoc personál školní jídelny
- zákonný zástupce má právo na vrácení přeplatku stravného při ukončení stravování ve ŠJ
Povinnosti žáků a zákonných zástupců
- zákonný zástupce má povinnost přihlašovat i odhlašovat žáka (nepřítomnost, nemoc, ukončení stravování ve školní jídelně)
- pravidelně hradit stravné
- zákonný zástupce je povinen aktualizovat údaje uvedené v přihlášce ke stravování
- žáci se chovají k dospělým osobám ve školní jídelně (personál kuchyně, pedagogové) vždy slušně, respektují jejich pokyny, dodržují Školní řád a Vnitřní řád školní jídelny
- žák je povinen odkládat své svršky a aktovku na místo k tomu určené
- žák je povinen řídit se pokyny pedagogického dohledu
- žák dodržuje hygienická pravidla, před vstupem do školní jídelny si umyje a vydezinfikuje ruce
- žák je povinen zdržovat se ve ŠJ pouze po dobu nezbytně nutnou ke konzumaci oběda
- žák je povinen odkládat použité nádobí po konzumaci oběda do odkládacího okénka
a zanechat své místo čisté
2) Provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení
- obědy se ve ŠJ vydávají od 12.00 – 14.00 hod.
- žáci vstupují do objektu ŠJ spořádaně, před vstupem do jídelny mají možnost provést důkladnou očistu rukou
- žáci si své tašky a svršky odloží na předem určená místa
- vstup žáků do jídelny a odběr jídla organizuje určený pedagogický dohled ve ŠJ
- při přenosu jídla ke stolům se žáci chovají ukázněně, neběhají, aby nezpůsobili úraz
- ve ŠJ žáci zachovávají pravidla slušného chování a stolování, jídlo, nápoje, moučníky, saláty, ovoce apod. konzumují vsedě u stolů
- pokud si žáci v ojedinělých případech ovoce, sušenky, jogurt, apod. odnesou mimo jídelnu, nebudou znečišťovat okolí jídelny a školy odpadky
- oběd ve ŠJ je vydán pouze po předložení karty nebo čipu, který si každý strávník ve ŠJ zakoupí
(probíhá postupná výměna karet za čipy)
- v případě ztráty ohlásí žák nebo zákonný zástupce neprodleně tuto skutečnost vedoucí ŠJ nebo kuchařce a opatří si novou kartu nebo čip (viz Informace pro zákonné zástupce)
- stanovení finančních normativů je určeno dle věkových skupin
- platby za stravné se platí PŘEDEM, nejpozději do posledního dne v měsíci na měsíc následující
- způsob placení je pouze bezhotovostní (číslo účtu je uvedeno v Informacích zákonným zástupcům)
- pokud neproběhne platba v řádném termínu, může být žák ze stravování vyloučen
- třídní učitel oznámí vedoucí školní jídelny mimořádné akce nejpozději dva pracovní dny před jejich konáním – exkurze, kulturní a sportovní akce školy, výlety, apod., kterých se zúčastní celé třídní kolektivy a odhlásí je z obědů
- každý žák ŠJ musí mít na nový školní rok řádně vyplněnou písemnou přihlášku na stravování
- po projednání se zřizovatelem se provoz ŠJ v době všech prázdnin přerušuje
- v době mimořádných prázdnin nebo mimořádného volna může být provoz školní jídelny zajištěn, s případným omezením podle pokynů hygienika
- Žákům je zakázáno nosit do ŠJ koloběžky, skateboardy a jiné, které připevní vlastním zámkem ke kovovým sloupům či k zábradlí u ŠJ. Za jejich ztrátu škola nezodpovídá.
- Žák si odkládá hokejky na k tomu určeném místě ve školní jídelně.
3) Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
- bezpečnost a ochrana zdraví žáků je zajištěna pedagogickým dohledem (zajišťuje zástupce ředitele v součinnosti s vedoucí školní jídelny)
- pedagogický dohled ani pracovníci školní jídelny nebudou tolerovat ze strany žáků projevy diskriminace, nepřátelství a násilí, v případě jakéhokoliv takového projevu ihned zakročí a budou problém řešit
- všichni zaměstnanci budou dodržovat rovný přístup ke všem žákům školy a zájmového vzdělávání
- dohled řídí postupný vstup žáků do jídelny (jedna směna 120 žáků)
- dohled ve ŠJ sleduje chování žáků při stolování, odnášení použitého nádobí včetně příborů
- dojde-li k potřísnění podlahy, stolů, okamžitě sjedná nápravu, aby nedošlo k úrazu
- případný úraz je řešen dohledem obvyklým způsobem (Kniha úrazů je umístěna ve sborovně v hlavní budově školy) a je poskytnuta první pomoc
- pokud se objeví nežádoucí kázeňské projevy žáků, řeší je dohled na místě
- logistika výdeje obědů a odnášení použitého nádobí je zvolena tak, aby nedocházelo ke "křížení cest", tímto se předchází možným úrazům
4) Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů
- žáci jsou vedeni k šetrnému zacházení s majetkem školní jídelny
- přístup žáků do školní jídelny je jen za přítomnosti dohledu
- žáci si ukázněně odnesou jídlo na platech ke stolu, po konzumaci použité nádoby odnesou k místu tomu určenému a odchází ze školní jídelny
- mladším žákům jsou zpočátku nápomocny vychovatelky ŠD a přítomný dohled
- pracovníci vedou žáky ke stravovacím a stolovacím návykům
- o příjemné prostředí jídelny se starají i pracovnice školní jídelny
Všichni zaměstnanci i žáci byli s Vnitřním řádem ŠJ seznámeni.
Všichni zákonní zástupci žáků jsou seznamováni s Vnitřním řádem ŠJ na třídních schůzkách
Vnitřní řád školní jídelny je veřejně zpřístupněn na nástěnce ŠJ.
V Mariánských Lázních dne 1. 9. 2022
Ludmila Křížová Mgr. Monika Cintlová
vedoucí školní jídelny ředitelka školy